donderdag 30 oktober 2014

Brugstress


Ook dit jaar heb ik weer een brugpieper in mijn gezin. Ze gaat zwaar gebukt onder het gewicht van haar Eastpack (€85,=). Dacht ik nog dat ik de grootste maat moest nemen omdat er op een gegeven moment een laptop in zou moeten passen. Nou, als ik voor die extra computer de aanvullende hypotheek rond ga maken, moet ik er even aan denken de nóg een grotere maat Eastpack gelijk mee te financieren.

Als de weg van school naar huis zonder kleerscheuren is afgelegd, mag ze thuis op mijn laptop bekijken wat het huiswerk is. Dat wordt ook wel op school opgegeven, maarrrr 'De elektronische Leer Omgeving is leidend, ouders! Wij raden u aan, dit dagelijks te controleren!' 'Het is vooral een kwestie van goed plannen!' Ik pak de agenda erbij en zie dat het op papier nog wel meevalt. De computer echter, laat een caseload zien waarvan je spontaan een burn-out zou krijgen.

Voor deze week moeten er een grafiek en een tabel worden ingeleverd, waarin de groei van de bruine boon is vastgelegd. Naar de Bruna voor grafiek-papier. Hebben ze niet. Hema: ook niet. Bestellen via internet. De boon groeit voort: 'maak plaats, maak plaats, maak plaats!' Verder moet er voor Biologie een proefwerk worden geleerd over 20 pagina's gortdroge theorie. De methode is in oud Nederlandsch met termen als: wat is de definitie van levenloos, hoe geschiedt de groeicyclus van de groene erwt (ha, weer eens een andere peulvrucht in the spotlights) en de zogenaamde secundaire geslachtskenmerken. Gelardeerd met tekeningen van naakte vrouwen in allerlei ontwikkelingsstadia én kikkervisjes.


Dan moet er voor geschiedenis een kijkdoos worden ingeleverd. Met een groepje. Vroeger haatte ik het al: een opdracht met een groepje. Mijn dochter heeft de schoenendoos al geleverd, de Märklin boompjes van de modeltrein gezocht en gevonden, en 3 varkentjes uit de AH 'Toystory' serie grijs geverfd. Dit alles voor een, hoe oud zijn ze, kekke kijkdoos met het geinige thema ' Jagers-Verzamelaars'. De rest van het groepje heeft nog niks want ze konden niet. Wij dus ook maar de plaatjes gezocht, de doos geverfd en lego-poppetjes geritseld. Assemblage bij mij thuis, twee kunnen niet, en de andere twee zuchten dat ze niet met wonderlijm om kunnen gaan en dat ze nooit meer tijd hebben om buiten te spelen.


De laptop inmiddels, toont een stapel email van docenten met: een woordenlijst, een stappenplan en een studiemeter... Zelf even afdrukken graag! Dan nog een inlogcode, voor de instaptoets voor rekenen, (deadline donderdag), de melding dat je voor de musical volledig in het wit met zilverkleur moet verschijnen en of je je wilt opgeven voor twee verrijkingsklassen. Voor scheikundige proeven en voor zang- theater of dansles. Daarnaast zijn er nog niet genoeg mensen voor een waardige afvaardiging voor het schoolhockeytoernooi, schoolvoetbal: idem. Donderdag is er een SO, 4 pagina's Franse woordjes, en de opdracht om 20 foto's te maken en te printen voor het vak tekenen.


Voor donderdag moet het boek voor Nederlands uitgelezen worden, plus een uittreksel, mag wel van internet, uitgeprint in snelhechter meenemen. (Weer naar Bruna...) Vrijdag alleen wat maakwerk. Intussen zijn we nog bezig met de bonen en oh ja, dat boek voor Nederlands.   

 
Werkdruk...zijn het niet de mensen in het onderwijs die daar altijd over klagen? Kinderen die koud 7 weken op de middelbare school zitten, en overwegen te stoppen met sporten omdat ze geen tijd hebben. Die het eenvoudig te druk hebben om te plannen want het is dweilen met de kraan open. Die stressen over 18 pagina's printwerk terwijl de toner op is... op je twaalfde?

Heren en dames docenten, wat gij niet wilt wat u geschiedt... Kopieermachine? Even afstemmen over de opdrachten en proefwerken? Ik zie heus dat ze zich op alle fronten intellectueel ontwikkelt. Maar mijn dochter moet ook nog iets met die secundaire geslachtskenmerken...verliefd gaan worden, keten, giebelen, zich gaan afzetten tegen mij en zo. Wat ze vooral nodig heeft...is pubertijd.    

Eddy

Geen opmerkingen: